Tuesday, February 15, 2011

sedar siapa diriku.........

hi geng!!! arini aku nak sentimental sikit hihhiihiih... xdelah.... aku juz nak share ngn korang tntg kekurangan yang ada pada aku.. ye mmg!!!!! mmg aku cepat tersentuh n menangis.... aku akan menangis bila ibu atau ayah atau sape2x org yg aku syg marah aku.. aku rase mcm xdisayangi walaupun org kate marah tandanya sayang..... lepastu aku ni cpat "gabra".. korang tau ke gabra tu apa?? xtau ea??? gabra tu same mcm gelabah....aku xleh lau org lain try nak downkan aku....aku ni kadang2x cpt emosi... lagi2x mase period...mungkin tu normal...  sebenarnya banyak lagi kekurangan yang aku ada tapi aku malas nak cite korang kenal aku korang pikirla sendiri....

ap2x aku tetap aku.. aku xkan jadi sesiapa.. aku sangat bersyukur dengan apa yang ALLAH dah kurniakan pada aku.. tapi ada gak kadang2x aku termengeluh.... maafkan hambaMu ini ya, ALLAH...


arini aku nak bagi info berkenaan dengan kanser PAYUDARA..
terdapat beberapa tanda2x yang boleh dilihat:

1. Ketulan dalam payu dara. Tanda ini adalah yang paling lazim didapati di kalangan wanita berpenyakit barah payu dara. Ketulan itu tidak menimbulkan kesakitan dan biasanya disedari secara tidak sengaja seperti semasa mandi ataupun semasa pemeriksaan sendiri payu dara.
.
2. Terdapat ketulan kelenjar yang membesar di bahagian ketiak.

3. Terdapat cairan seperti darah atau nanah yang keluar daripada puting payu dara.

4. Terdapat perubahan pada kulit payu dara. Perubahan yang perlu diperhatikan ialah kulit menyerupai kulit limau oren (peau d’orange) yang berlubang kecil. Keadaan ini menandakan bahawa barah telah merebak dan berkemungkinan besar saluran limfa telah tersumbat olehnya. Perubahan bentuk payu dara juga boleh menandakan terdapat barah padanya.


so, kita sebagai insan yang bergelar wanita harus peka dengan perkara2x sebegini.. Mencegah lebih baik dari merawat!!! =) semoga ALLAH memberi kita kesihatan yang baik... AMINNN


in a good mood today =)

sedih tau masa lembu ni nak kena sembelih
tapi ibu xkasi sedih2x n kesian sebab xbaik katenye..

No comments:

Post a Comment