Friday, February 4, 2011

ikHLaskan hATi

ari yg plg best... =) betol xtipu... petang tadi pas solat  g hantar senior g umah kawan die.. then nak balik maktab awal lagi. so aku g la text Mr. Cot ajak dia g mkn kat SCR.... orderla Roasted Chiken Rice, French Fries, n Jasmine Milk Tea with Cincau... mmg Kenyang gile.... apalagi bile dh kenyang relax dulu ddk2x bual2x bia makanan tu turun dgn betolnye.... tapi aku mmg xpuas hati kat mr.Cot tadi huh!!!..... 5 minit pastu gerak balik  n then tgk mnyak xde.. apuuhhhhh!!! dengan bangganya pergi la ke stesen minyak dulu sebelum hantar Mr. Cot balik.. masa aku ngh isi minyak tibe2x ada sorang lelaki dlm lingkungan 50 tahun dtg n ckp ngn Mr. Cot... aku xpaham lgsung apa yg dia cakap... tapi Mr. Cot boleh paham pulak. rupe2xnye pakcik tu minta tolong soh hantar dia balik umah dia..  dia terlepas bas.


 aku punye lah takut.... hanya ALLAH je yg tau... sebab Mr. Cot boleh bg green light pd pakcik tu... pehh!!! mmg la.... aku pon drive dgn lajunye sbb takut n geram.. bukan apa sekarang ni macam2x boleh jadi... aku takut dia keluarkan pisau n pancung kepale aku je.... tapi bile dah dekat setengah jalan aku berdoa minta pada ALLAH bia xdiapa2xkan.. aku pon relax ckit n ciap leh bersuare dgn pakcik tu...  masa dlm perjalanan tu dia igtkan aku " amoi kita belaja sia iboh tipu kawan2x n baik2x jgn gado2x" aku pon cakap insya'ALLAH... mase tu rase nak menangis pon ada...

dia cakap lau  siang dia xkan minta orang hantar sebab dia malu. tapi disebabkan hari dah gelap dia terpakse... rupe2xnye name pakcik tu tanjung n umo dia dah 68 tahun.. sian kat dia tu... keje tukang rumah..
aku ikhals bantu dia hantar sampai simpang ke rumah dia.. tapi mase dalam perjalanan tu aku cume takut n ckit curuga pada dia... tapi aku xkisah sebab Mr. Cot ada ngn aku.. dia tgkkan pergerakan pakcik tanjung tu kot2x dia keluarkan pisau ke kan...

masa dah nak sampai tu dia nak bagi aku rm4 sebagai duit minyak tapi aku cakap kat dia xpe kami tolong je... dia pon cucap terima kasih... aku sedih  plak ble tgk die.. sebab aku pikir bukan2x.. padahal dia mmg perlukan bantuan.. lau aku xde mungkin dia xdpt balik umah dia... aku harap yang dia n family dia ok je AMIN...


  so geng igt ble kita wat sesuatu tu...  tolong ikhlaskan hati kita bia mendapat keredhaanNya.. Insya'ALLAH...

petua unTuk mendapatKan ketenangAn ketika MARAH:

  1. membebel lah sekejap( dengan membebel kita akn rase lega )
  2. bila dah penat membebel tarik nafas
  3. beristigfar
  4. senyum ngn orang yang kita marah
  5. cakap kat orang tu buat la lagi.. (menyindir dgn cara yang elok kira saiko lah )



renung2xkan dan selamat beramal.. May ALLAH bless us..' arini beday kokde my lovely sis... semoga panjang umo n dimurahkan rezeki n berjaya dalam hidup dunia n akhirat,,, AMIN...

No comments:

Post a Comment